Minimer jordpakkinga om høsten!

04.08.2020 (Oppdatert: 05.08.2020) Elin Sikkeland

Høst betyr ofte mindre opptørking og fuktigere forhold mange steder, samtidig som det skal høstes gras, treskes korn og presses halm. Dette betyr ofte mye kjøring, og ved potensielt større fare for jordpakking på grunn av fuktigere jord, er det viktig å ha fokus på rett dekktrykk og tyngde på maskinene som brukes. Dette er en god måte å minimere risikoen for strukturskader både i øvre og nedre jordsjikt.

Praktisk test av kontaktflata for dekk med ulikt lufttrykk. 0,85 er lite, men dette dekket kunne med normal last likevel gå enda lavere, og som vi ser er gevinsten stor. (Foto: Jogeir M. Agjeld)

Landbruksinfo/SEGES i Danmark har skrevet en artikkel om dette nå i sommer. Du kan lese den i sin helhet på dansk her.

Om man reduserer lufttrykket fra 2,2 bar til 0,7 bar har forsøk vist at tråkk- og pakkeskader ved grasslått kan halveres. Det er en balansegang, for om det blir for lavt dekktrykk kan dekkene ødelegges, særlig ved kjøring på hardt underlag. Kostnaden for nye, moderne dekk kan fort bli mange titusen kroner.

Spar drivstoff

Rett dekktrykk vil også kunne gi drivstoffbesparelser. Danskene utfører en god del FarmTester hvert år, og i FarmTest 147 (2017) Brændstofforbrug ved harvning ble det sett på forskjellig harvedybde og dekktrykk. Der fant de at det var mulig å spare 8 prosent drivstoff ved å senke dekktrykket til et minimum ved åkerarbeid.

Tyske undersøkelser har vist drivstoffbesparelser på 10-20 prosent ved kjøring av husdyrgjødsel, når dekktrykket reguleres mellom vei og åker. Da må man ha utstyr for denne reguleringa, men ved å ha fokus på å finne et dekktrykk som er lavest mulig og fortsatt funger også for veikjøring (avhengig av avstandene som må kjøres på vei) så vil man også kunne oppnå drivstoffbesparelser.

Vær klar over hva du har

Undersøk hva slags hjulutrustning som faktisk står på de maskinene du har, og om det kan gjøres forbedringer her. En god del vogner leveres med lastebildekk. Disse kan holde nesten evig, men er ikke gode om man vil minimere strukturskader på jorda. Nye typer dekk, som IF-dekk (mulig med 20 prosent lavere dekktrykk) eller VF-dekk (mulig med 40 prosent lavere dekktrykk) er gode alternativer.

Les mer om dekk og hvordan forstå kodene på sidene av dekka du har på dine maskiner i denne artikkelen fra NLR Innlandet.

Ønsker du hjelp med rett dekk og dekkutrustning på maskinparken din, ta kontakt med en maskinteknisk rådgiver i NLR. De kan også hjelpe deg med bruken av Terranimo og utnytte redskapen best mulig.

Her finner du oss

Verktøy

Når du vet hva slags dekk du har, er det viktig å finne ut hvor lavt dekktrykk dekkene kan tåle med den lasten du skal frakte. Dette kan gjøres på ulike måter:

  • Terranimo er et verktøy utvikla av Aarhus universitet for å beregne nødvendig dekktrykk. Det finnes i norsk versjon (per nå kun for dekktrykk med 10 km/t og uten å ta hensyn til trekkraft).
  • Michelin har ei webside for beregning av riktig lufttrykk: dansk / svensk (finnes ikke på norsk)
  • Firestone har en app som heter «Tyre Pressure Calculator som kan lastes ned gratis. Og andre fabrikanter har tilsvarende apper, så sjekk med din dekkforhandler.

 

 

Slik ser Terranimo ut. Her velger du maskintype, dekkfabrikat, størrelse og aksellast. Programmet beregner så det nødvendige dekktrykk. For å bruke Terranimo korrekt for dine maskiner bør du kjenne maskinenes aksellast. Kjenner du dette kan du lage en egen liste for optimalt dekktrykk for dine maskiner, som kan være tilgjengelig i redskapshus eller i traktorene.

 



Fortell oss gjerne hva du gravde etter. Vi jobber med å gjøre sidene våre bedre.
Æsj, det var dumt. Hva lette du etter? Gi oss gjerne en tilbakemelding slik at vi kan gjøre det lettere for deg å finne fram på sidene våre.