Unge vil spise mer vegetar, spiser likevel mest kjøtt

14.02.2019 (Oppdatert: 14.02.2019) Lise Olavsdotter Lund

KORN 2019: Den eldre generasjonen er ikke like opptatt av endring, men spiser likevel mer fisk og grønt enn de unge gjør.

Det er lite som tyder på at vi står ovenfor en veldig stor endring på kort tid, men det er et markedspotensial for plantebaserte proteiner, sierAnne Kjersti Uhlen, NMBU. Foto: Michael Aamold

Det forteller Anne Kjersti Uhlen fra NMBU. Hun viser til flere rapporter om forbrukertrender og markedet for plantebasert kost i Norge.

Unge sier at de ønsker å spise mer plantebasert mat, men de spiser likevel mest kjøtt fordi det er lettere å variere og tilberede.

- Den vanligste begrunnelsen til at folk vil endre til et mer plantebasert kosthold er faktisk egen helse, men også klima og dyrevelferd, sier Uhlen.

Flest feksitarianere

Markedet for plantebaserte proteiner er sterkt økende i Europa og USA, og den trenden er også tydelig i Norge. Det har kommet mange nye produkter, men forskerne mener det norske markedet fortsatt er ungt.

- Det er mange som ønsker å endre sitt kosthold, mange flere enn de som velger å bli vegetarianer, de fleste av dem er såkalte fleksitarianere, forteller Uhlen.

Det dreier seg i stor grad om norskproduserte kjøtterstattere, som ofte er basert på importert soya. Prosjektet FoodProFuture skal undersøke mulighetene for produksjon, prosessering og utvikling av plantebaserte produkter med høyt proteininnhold i Norge, og hvordan dette kan fremme helse og et bærekraftig kosthold.

Lokalproduserte proteiner

Åkerbønner har et stort potensial som proteinvekst og danske forskere jobber nå med å optimalisere kultiveringen av bønner for å kunne erstatte importerte soyabønner med lokalproduserte åkerbønner i mat til både folk og fe. I Finland, finner vi flere produkter som er basert på finske råvarer som havre og erter og åkerbønne, blant annet en kjøttdeigserstatter, som er blitt populær.

LES MER: Potensial for planteproteinproduksjon

Selv om interessen for plantebasert kost er økende, står vi neppe foran noen revolusjon., for det er ikke helt samsvar mellom hva folk sier at de vil gjøre og hva de faktisk gjør.

- Det er lite som tyder på at vi står ovenfor en veldig stor endring på kort tid, men det er et markedspotensial, forteller Uhlen.

 

 

Finn ut mer

Rapporter som viser at det er et betydelig markedspotensial for plantebaserte produkter i Norge.

 

”The plant protein trend in Norway – Market overview and future perspectives”
Antje Gonera (Nofima) og Anna Birgitte Milford (NIBIO)

 

”Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne?”
Annechen Bahr Bugge og Frode Alfsnes, OsloMet.
Basert på 1785 norske og 548 franske observasjoner.



Fortell oss gjerne hva du gravde etter. Vi jobber med å gjøre sidene våre bedre.
Æsj, det var dumt. Hva lette du etter? Gi oss gjerne en tilbakemelding slik at vi kan gjøre det lettere for deg å finne fram på sidene våre.