Teknologien er utviklet av Benito Weise ved utdanningsinstitusjonen Landwirtschaftliches Bildungszentrum Echem i Tyskland. VR-brillene kan simulere synet til storfe, gris og hest. Norsk Landbruksrådgivning (NLR) har tatt i bruk denne teknologien i et prosjekt som skal bidra til bedre sikkerhet, trivsel og effektivitet for både dyr og mennesker. Bildene kommer fra to spesialkameraer som sitter montert på brillene og vises både igjennom brillene og på PC-skjerm. NLR-prosjektet jobbes med av Silke Hansen og Anna Vøien Aaby.

Synet er bare én av sansene kua bruker. Hørsel, lukt, smak og følesans spiller også en stor rolle. Storfe sin hørsel ligner den vi mennesker har, men kan i enkelte tilfeller oppfatte høyere toner. Benito Weise jobber nå med å utvide VR-simuleringen til også å inkludere lyd og flere dyreslag.

Kuas synsfelt
Storfe sitt synsfelt. Illustrasjon: Indretning af stalde til Kvæg (2021)

Hvordan ser kua?

Kuas syn er svært forskjellig fra vårt. Storfe har et synsfelt på hele 330 grader, mot våre ca. 200 grader. Likevel ser storfe bare skarpt rett foran seg, er mer følsomme for lys og lyskontraster. De trenger fem til ti ganger lengre tid enn oss for å tilpasse seg endrede lysforhold. Kua oppfatter også bevegelse annerledes. De ser flere enkeltbilder i en bevegelse enn vi gjør.

Når rådgiver i NLR skal planlegge fjøs, tar hen på VR-briller for å oppleve hvordan dyrene ser bygningen.  / FOTO: Silke Hansen  FOTO: Silke Hansen
Slik ser fjøset ut for oss mennesker. Foto: Silke Hansen
COM bilde kufjos
Slik ser kua det samme fjøset. Foto: Bildet er produsert med Animal Eye Simulator, C.O.M. Computer Output Management GmbH

Bildene over viser fjøset slik vi ser det og hvordan det oppleves gjennom VR-brillene. Kontrastforskjellene blir mye større gjennom VR-brillene og bildet er klart rett frem. Bildet viser at gjennom VR-brillene får man et mye bredere bilde, og selv om det er uskarpt, kan man registrere bevegelser. Detaljer, som i dette tilfelle kjetting til gjødselskrape, blir mindre synlige igjennom VR-brillene.

Storfe beveger seg helst fra et mørkere område til et lysere, og sjelden motsatt vei. De er likevel tilbakeholdne med å gå ut i sterkt sollys, og unngår gjerne sterke kontraster mellom sol/lys og skygge, for eksempel skygger fra et gjerde eller et vindu. Det er ikke før man faktisk prøver VR-brillene at man forstår hvor stor påvirkning lys og kontraster har, og hvor lang tid det tar for storfe å venne seg til lysforandringer.

Det første bildet nedenfor er klipp fra testing av VR-brillene. Bildene viser en drivgang der vi har latt porten stå åpen for å slippe inn dagslys. For storfe er det er vanskelig i så sterkt lys å se hva man kommer til, og at drivgangen fortsetter forbi porten. Det neste bildet er tatt med mobilkamera og viser samme drivgang. En lys drivgang, godt belyst av dagslys fra åpen port. Det er ingenting som indikerer for oss mennesker at det skal være utfordringer å drive dyr i denne gangen, før man opplever hvordan storfe faktisk ser i overgangen der dagslys slipper inn.

Fjosgang med kuas syn
Slik oppleves drivgangen gjennom kuas øyne. Foto: Bildet er produsert med Animal Eye Simulator, C.O.M. Computer Output Management GmbH
Fjosgang mobilkamera
Vi mennesker ser helt annerledes, og opplever drivgangen lys og oversiktlig. Foto: Anna Vøien Aaby

Hvorfor er kuas syn viktig for produksjonen?

VR-brillene er et effektivt verktøy for å forstå hvordan kua opplever omgivelsene. Teknologien brukes allerede i utdanningen av husdyrfagsstudenter i Tyskland, og har blitt eksportert til flere land. Mange som har prøvd VR-brillene, beskriver en ekte aha-opplevelse. Hvordan det føles å gå fra fjøset til en dyretransport med ulik belysning, gjennom en melkerobot eller over en kant uten å kunne vurdere høyden.

Det må understrekes at det vi ser gjennom VR-brillene, er ikke identisk med kuas opplevelse, men gir en god indikasjon. Denne opplevelsen gir økt empati og forståelse for dyrets behov og motiverer til å tilpasse fjøsmiljøet og egen atferd. Verdien ligger ikke bare i VR-brillene som øyeåpner, men i endringene de inspirerer til. Det kan føre til bedre tilpasninger, tryggere håndtering og økt dyrevelferd.

Kuas øyne ser ulikt våre øyne. Det må vi ta hensyn til når vi planlegger bygg der dyra skal oppholde seg.
Kuas øyne ser ulikt våre øyne. Det må vi ta hensyn til når vi planlegger bygg der dyra skal oppholde seg.

VR-brillene gir oss en unik mulighet til å forstå hvordan kua opplever fjøset. Selv om simuleringen ikke er helt identisk med dyrets sanseverden, gir den verdifull innsikt i hvordan lys, kontraster og utforming av miljøet påvirker atferd og flyt. Kombinert med eksisterende kunnskap om storfe kan denne innsikten brukes til små, men viktige justeringer i fjøsmiljøet – justeringer som øker dyrevelferden, forbedrer sikkerheten, og kan gi bedre produksjonsresultater. Større endringer bør alltid baseres på en helhetlig vurdering av forholdene i den enkelte besetning.